Sunday, August 24, 2008

Ramadhan Menjelang Lagi.....

Kita berjumpa lagi kali nie..... penat sket hari nie selepas bekerja keras pada hari Ahad yang lepas... Bukan senang nak senang kan?

Hari ini aku masuk kerja ptg... Tak ada apa yang nak diuruskan lagi selepas membuat bayaran kpd lawyer utk pembelian rumah di Bangi ini... Paling kurang 10k sudah dihabiskan utk beli sebiji rumah.... bermula bulan nie bermulalah pembayaran bulanan kepada pihak bank selama 28 tahun... bila umur 59 tahun, barulah habis bayar rumah tersebut... di dalam minda ini, tertanya2, ada tak cara camana nak langsaikan hutang rumah ini dalam tempoh yang terdekat. May be boleh bayar bulanan 9-10 tahun seperti mana kita membeli kereta... boleh ker? Apa yang harus kita lakukan utk mencapai impian kita tersebut? Marilah kita sama2 muhasabah diri kita utk dapatkan jalannya....

Kita berbalik pada tajuk di atas.... Syukur Alhamdulillah kita dipanjangkan umur pada tahun ini utk sama2 berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Tahun lepas saya byk berbuka di Kelana Jaya bersama2 kawan kerja... Sekiranya habis kerja pukul 7 malam, kami segera ke masjid yang berdekatan. Dapatlah sama2 berjemaah berbuka dan solat maghrib... Kalau tak, saya akan singgah di rumah kak saya di BK3 Puchong... Makan ala kadar jer tp berat badan naik juga... ish ish ish.... Tapi tahun ini saya dah kawan2 kerja dah berpindah ke Capsquare, KL. Tak tahu lagi ke manakah harus kami tuju utk berbuka kali ini.

Bila sebut pasal Ramadhan, terfikir plak mcm mana nak balik raya, nak sediakan duit raya, beli baju raya dan macam2 lagi..... sekiranya tak berjimat di bulan Ramadhan, mmg semakin sengkek la jawabnya... ditambah pula dengan kos pulang ke kampung.... pening pening..... dah 5 tahun asyik pening jer tapi tak ada apa2 tindakan.... tahun nie mmg nak kena ada duit extra.. beraya di rumah mertua dulu.... niat di hati nak juga belikan baju raya pada adik2 ipar.. mengenangkan pak mertua sudah tiada lagi di dunia ini, saya harus menceriakan mereka.. tak sanggup tgk mereka bersedih mahupun berduka di pagi raya... Kena la saya berusaha utk dapatkan duit raya utk mereka semua..... Lagipun jasa arwah pak mertua mmg sentiasa terpahat di hati.... salah seorang insan yang saya hormati.... persoalannya, duit duit di manakah duit...... :)

Oklah nak kena bersiap pergi kerja pula..... Esok cuti tapi ada plan sampai malam.... Pada saya, "Hidup mesti ada usaha utk keluar daripada masalah kewangan"....

No comments:

Post a Comment